๐ฃ๐ณ๐ณ๐ณ๐ณโฆ ๐๐ฎ๐ ๐๐ฎ๐ฟ๐บโฆ๐ฅ
Lekker Nederlands om, als we dan eindelijk weer zomerse omstandigheden hebben, meteen iets te vinden van de zomerse temperaturen. ๐
Geniet er vooral nog even van, want voor je het weet, kunnen we weer mekkeren over hoe koud het is.
๐ง๐ผ๐ฐ๐ต ๐ธ๐๐ป ๐ท๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐ฎ๐ฟ๐บ ๐ต๐ฒ๐ฏ๐ฏ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ธ๐ผ๐๐ฑ.
Althans, als je het hebt over zakelijk warm en koud.
Over koude acquisitie en warme acquisitie.
๐๐น๐ธ๐ฒ ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ป๐ฒ๐บ๐ฒ๐ฟ ๐ฒ๐ป ๐ฒ๐น๐ธ ๐ฏ๐ฒ๐ฑ๐ฟ๐ถ๐ท๐ณ ๐ต๐ฒ๐ฒ๐ณ๐ ๐ฒ๐ฟ ๐บ๐ฒ๐ฒ ๐๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป:
๐ฏ๐ฒ๐๐๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐ต๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป๐ฅ ๐ฒ๐ป ๐ป๐ถ๐ฒ๐๐๐ฒ ๐ธ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ถ๐ป๐ป๐ฒ๐ป ๐ต๐ฎ๐น๐ฒ๐ป โ.
๐ฅOok wel klantbehoud, relatiebeheer, retentie, klantenbinding, beheren van de bestaande klant genoemd.
โ Ook wel (koude) acquisitie, new business development, nieuwe klant binnenhalen genoemd.
Om het vandaag lekker luchtig te houden met deze hitte, een aantal simpele maar veelzeggende getallen over het belang van het beheren van bestaande klanten versus het scoren van nieuwe klanten.
๐๐ถ๐ท๐ณ๐ฒ๐ฟ๐
๐ฅBedrijven hebben een kans van 60-70% om aan een bestaande klant te verkopen.
โ Bedrijven hebben een kans van 5-20% om aan een nieuwe klant te verkopen.
๐ฅ65% van de omzet van een bedrijf is afkomstig van bestaande klanten.
โ Het kost 6x tot 7x meer om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden.
๐ฅHet gemiddelde bedrijf verliest jaarlijks 10-25% van zijn klanten.
๐ฅHet verhogen van de klantenbinding met 5% verhoogt de winst met 25-95%.
๐๐ผ๐ป๐ฐ๐น๐๐๐ถ๐ฒ
Klantenbinding wordt maar al te vaak over het hoofd gezien door bedrijven (slechts 18% geeft er prioriteit aan boven klantenwerving), maar het kan grote voordelen opleveren: alleen al door hun klantenbinding met 5% te verhogen, kunnen bedrijven hun omzet met 25-95% zien stijgen.
Dit komt deels omdat bestaande klanten eerder geneigd zijn een aankoop te doen dan nieuwe, aangezien bedrijven 60-70% kans hebben om aan een huidige klant te verkopen en slechts 15-20% kans om aan een nieuwe klant te verkopen. In feite is 65% van de omzet van bedrijven afkomstig van bestaande klanten.
Het behouden van huidige klanten is ook goedkoper dan het vinden van nieuwe – zes tot zeven keer goedkoper. Vooral dichthouden dus die achterdeur.
๐๐น๐ ๐ท๐ฒ ๐ฏ๐ผ๐๐ฒ๐ป๐๐๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ ๐ด๐ฒ๐๐ฎ๐น๐น๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐น๐ฒ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฎ๐ฎ๐น๐ฑ ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ญ ๐๐ถ๐ป:
๐ฅFocus je op en investeer in het behouden van je bestaande klanten!
Waar leg jij de focus op in jouw bedrijf?