De ACHTERDEUR Sluiten

Klantbehoud

Klantverlies is iets wat elk bedrijf jaarlijks heeft. Normaal eigenlijk. Ongeveer 5% per jaar. Maar onnodig klantverlies, daar is wél iets aan te doen. Klanten vertrekken zonder duidelijke reden, simpelweg omdat er onvoldoende aandacht aan hen wordt besteed. Dit leidt tot extra klantverlies en dus dalende omzet, wat heel lastig te compenseren is met enkel nieuwe klanten. Daarom help ik MKB-bedrijven om de achterdeur te gaan sluiten voor onnodig klantverlies. Simpelweg door de bestaande klanten aandacht te geven en te communiceren. Door de klanten te gaan bezoeken. Dit is dé basis van klantbehoud.

contact en aandACHT AAN TAFEL

Buitendienst verkoop

Met mijn 20+ jaar ervaring in verkoop, weet ik ondertussen dat ik in de commerciële wereld het liefst actief ben met het bezoeken van de bestaande relaties. Het opbouwen van goed contact en zorgen voor een tevreden klant. Op locatie bij de klant. Het leukst voor mij om te doen en het meest effectief kijkend naar het belang van de opdrachtgever. Aan tafel kom je dieper in contact met de klant. Naast het persoonlijk contact wordt gemakkelijker ingegaan op wat er echt speelt en hoe de klanttevredenheid is. Door zelf te zien wat er op de locatie gebeurt, kan er ook gemakkelijker worden ingespeeld op de wensen of mogelijkheden op de locaties.

Hogere omzet uit bestaande klanten

Relatiebeheer

Gemiste omzetkansen. Dat is waar bedrijven last van hebben als relatiebeheer niet wordt ingezet. Evenals amper herhaalaankopen of korte klantrelaties. Beide door het niet beheren van de bestaande klant. Om de klanttevredenheid maximaal te krijgen, is er ultiem relatiebeheer nodig. Weet wat er bij de klant speelt. In detail en op alle fronten. Op die wijze kan er via cross-selling en upselling gezorgd worden voor omzetgroei. Als de klanttevredenheid maximaal is, zal de loyaliteit groot zijn, wat zorgt voor lange klantrelaties en stabiele inkomsten door herhaalaankopen. Het versterken van de klantrelatie tot de max, is een must voor elk bedrijf.

STURING OP verkoopstrategieën

Advies & coaching

Hoge acquisitiekosten. Concurrentiedruk. Gebrekkig klantinzicht. Helaas herkenbare punten voor veel bedrijven. Samen met de opdrachtgever kijk ik naar de huidige strategie. En naar de mogelijke oplossingen. Hoe regelen we lagere kosten voor klantenwerving? Hoe zijn we de concurrent te slim af? Hoe krijgen we inzicht in klantgedrag? Door de focus te verleggen naar de bestaande klant is dit te realiseren. Sterker nog, als we dit goed ingericht hebben, zullen bestaande klanten transformeren naar ambassadeurs. Wil je hier meer over weten? Plan je gesprek.

wat mij anders maakt

Daarom kies je mijn dienst

Ik ben expert in klantbehoud en relatiebeheer. Met 20+ jaar ervaring in diverse verkoop buitendienst functies bij meerdere bedrijven heb ik een schat aan ervaring opgedaan. Het allerbelangrijkste is mijn plezier in het tevreden krijgen en blij maken van klanten, met ambassadeurs als mooiste resultaat.

Professioneel & betrouwbaar

What you see, is what you get. Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg.

Deskundig & ervaren

Mijn ervaring zorgt voor kundige en professionele verkoop ondersteuning.

Actief & klantvriendelijk

Handen uit de mouwen mentaliteit en ik lever mijn dienst in een goede sfeer.

Toegewijd & verantwoordelijk

Doelgerichte opvolging van de afspraken. Uitgangspunt is altijd de win-win-win.

faq

frequently asked questions

Logisch als je nog vragen hebt. Dit zijn de meest voorkomende. Met de antwoorden.

Kun je direct starten?

Ja zeker. Althans als de agenda dat toelaat. Plan een afspraak om de mogelijkheden voor een samenwerking en de startdatum te bespreken.

Ik zoek versterking voor 3 maanden, kan dat?

Mijn dienst beschikt over flexibele contractduur. Afhankelijk van de wens van de klant. Mijn pakketten bieden de mogelijkheid voor 3, 6 of 12 maanden.

Een Pilot van 1 maand is tevens een optie in het pakket, om te kijken of onze samenwerking de gewenste is. Voor beide partijen. Als het bevalt, bespreken we een volgende periode van samenwerking.

Kunnen we ons verkoopteam ook voor langere tijd uitbreiden?

Ja, dat kan. Mijn actieve verkoop buitendienst ondersteuning is beschikbaar voor diverse periodes. Zelfs voor een jaar.

Kijk bij “Aanpak” voor de verschillende trajecten en in dit geval dus die van een jaar.

Zwangerschapsverlof van 4 maanden, ben je daarvoor beschikbaar?

Fijn dat je die vraag stelt. Dit aantal maanden zit niet standaard in mijn pakket. Daarom verlengen we het pakket van 3 maanden gewoon met 1 maand. Ik zorg dat de klanten bezocht blijven worden. Tot de collega weer terug is van verlof.

Ben je ook beschikbaar tijdens een sollicitatie procedure voor commerciële buitendienst?

Natuurlijk! Sommigen procedures lopen nu eenmaal anders dan verwacht. Of je neemt er juist goed de tijd voor, zodat de perfecte match gevonden wordt.

Ik zorg in de tussentijd dat de bestaande klanten bezocht blijven worden. Tot de nieuwe collega actief in dienst is.

Vervang je ook bij ziekte?

Ja! Als een huidige relatiebeheerder voor langere tijd uitgeschakeld is, ben ik je man voor het blijven beheren van de bestaande relaties. Ik bezoek de klanten en zorg dat ze tevreden blijven tot de medewerker weer hersteld is.

Ons bedrijf heeft minder dan 10 medewerkers, kom je hier ook?

Goede vraag. Mijn doelgroep bestaat uit MKB-bedrijven. In regio Zuid-Holland. Een kleiner bedrijf, met een vast klantenbestand dat bezocht dient te gaan worden, kan altijd overleggen of het past binnen de dienstverlening en of het past binnen het budget van de opdrachtgever. Neem dus vooral contact op voor overleg.

Ons bedrijf is gevestigd in Groningen, komen jullie hier ook?

Normaliter niet. Ik ben voor mijn opdrachtgevers actief in Zuid-Holland. Groningen maakt het daardoor niet efficiënt. Als er klanten in Zuid-Holland bezocht kunnen worden voor het bedrijf, kan dat natuurlijk wel. Contact met het hoofdkantoor in Groningen kan dan bijvoorbeeld via videobellen.

We hebben interesse, kunnen we starten met een proefperiode?

Ik begrijp de vraag. Het is normaal om elkaar eerst beter te leren kennen en de werkwijze te verkennen.

Hiervoor heb ik de Pilot in het pakket. We gaan daarbij een samenwerking aan voor een maand en evalueren of het naar wens is geweest.

Kijk rustig verder bij “Aanpak” voor de details van deze Pilot.

Haal je ook nieuwe klanten binnen voor ons?

Ja zeker! Althans via de ambassadeurs. Dus via jouw ultiem tevreden klanten. Deze zorgen namelijk voor warme leads naar mogelijke nieuwe klanten.

Voor New Business generatie, oftewel het binnen halen van nieuwe klanten, verwijs ik graag door naar specialisten in mijn netwerk.

Kan ik je inhuren voor cold calling?

Nee. Voor cold calling en New Business generatie, oftewel het binnen halen van nieuwe klanten, verwijs ik graag door naar specialisten in mijn netwerk.

Freelance, hoe werkt dat nou precies?

Goede vraag. Ik zorg voor tijdelijke versterking van jouw buitendienst team. Je huurt mij in voor het uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden. Als de opdracht klaar is, evalueren we en nemen we afscheid van elkaar. Of gaan we voor een nieuwe periode verder wanneer er voor langere tijd behoefte is aan mijn commerciële versterking.

Door freelance, interim en tijdelijke support aan te bieden, kunnen bedrijven profiteren van een ervaren professional, zonder de kosten van een vast dienstverband.

Wat kost het?

Mooie vraag. Je kunt beter vragen wat het je gaat opbrengen.

Mijn dienst bestaat uit het behouden van je bestaande klant, het ultiem beheren van je bestaande klant en het verhogen van de omzet.

Als je toch benieuwd bent, welke pakketten er zijn en wat de investering is: kijk rustig verder bij “Aanpak”.

Wat is nu precies het verschil tussen klantbehoud en klantretentie?

Ze worden vaak door elkaar gebruikt, maar er zijn subtiele verschillen.

Klantbehoud: dit verwijst naar de acties en strategieën die bedrijven gebruiken om bestaande klanten tevreden te houden en ervoor te zorgen dat ze niet overstappen naar concurrenten. Het is meer gericht op het onderhouden van de relatie en het continu verbeteren van de klantervaring.

Klantretentie: dit verwijst naar het vermogen van een bedrijf om klanten voor een langere periode te behouden. Het is een maatstaf voor hoe succesvol een bedrijf is in het vasthouden van zijn klanten over de tijd. Klantretentie wordt vaak gemeten als een percentage van het aantal terugkerende klanten.

In essentie draait klantbehoud meer om de specifieke acties en strategieën, terwijl klantretentie een meetbare uitkomst van die acties is.

Plan je afspraak

Tijdens de call beantwoorden we de vragen.

  • Klik op de button hieronder
  • Kies een dag en tijd in de agenda
  • Geniet van je koffie tijdens ons gesprek

Ontdek de voordelen van een freelance Sales Professional